Uppfödning av Beauceron

Fårvallning, försäljning av lammskinn, tovat och andra produkter från gårdens får, hästar samt en hel del annat...

Kontaktinfo för GooseWood

Mail: ankie(at)goosewood.com

Tel: 0158-340 08, 0708-950416

onsdag 14 juli 2010

Herding till Sverige 2012

I helgen så var jag på vallinstruktörskurs hos Ewa i Mårtensby, det var på initiativ av Kelpiklubben som ett steg inför att försöka få in Herding som officiell vallprov/tävling till Sverige för kroppsvallande raser.
Vi bildade en förening "kroppsvallarna" för att få lite tyngd i det hela och för att kunna vara en remissinstans.
Inte helt oväntat så är jag kassör även där. I måndags var Ewa Myrbrink som varit drivande och satt som expert i dessa frågor på möte med SKK mfl och det blev beslutat att Herding blir officiellt 2012!!!!
Helt fantastiskt och lite oväntat snabbt beslutat. Att föreningen bildats och att så många raser var representerade gjorde mycket till.

Kroppsvallarna kommer få en egen hemsida och alla är välkomna att bli medlemmar.
Vi var ett glatt gäng med många olika raser, väldigt intressant att se och få berättat om hur andra raser vallar och fungerar. Det är mycket att tänka på när man ska undervisa och har med både får, hundar och människor att göra. Det är ett stort ansvar att fåren inte stressas eller kommer till skada.
Jag är inte instruktör än men det är en bit på väg i alla fall. Jag hade en supertrevlig helg med många nya trevliga bekantskaper.
 
Det har ju varit och är minst sagt varmt så jag kunde inte motstå frestelsen att köpa en pool till lillan som hon roar sig kungligt i. Får se hur länge den håller.
   


Galen

5 kommentarer:

  1. Så himla roligt att Herding blir officiellt och ganska snart också, det var ju ovanligt snabbt beslutat! Kul!

    Åh, så söt hon är när hon busar omkring! Ja, det kan ju bli intressant att se hur länge den poolen håller.... ;)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken sötnos!
    Kul att vagnen kom till användning ;)
    Du kan hälsa Mique från Thomas att den bara stod här en dag när han kom hem. Det enda jag sa var "jag har köpt husvagn"! Grannarna ville bli av med den och bönade o bad om att jag skulle dra med den när jag ändå hade bilen med mig... Liiiite oplanerat typ :D

    SvaraRadera
  4. Jätte kul Ankie!!! Ska bli jätte spännande att följa detta med vallningen:)
    Åhh, så söt lilltjejen är!!! Jag har en hundpool i plast - den håller för det mesta:) Mina älskar att "gräva" i poolen....

    SvaraRadera
  5. Va kul att se bilderna på Daille, hon är så väldigt lik våran Freia ( Faverges). Vi älskar verkligen våran hund, även om vi lägger ut henne på Blocket med jämna mellanrum);-)Det är så spännande att följa hennes utveckling, det händer så mycket varje dag. Kram från Elin, Izzo, Freia o Eifel.

    SvaraRadera